14 Αυγ 2009

Του Πάνου Ψωνισμένου

Εάν είσθε συγγραφές και η μεγαλύτερή σας φιλοδοξία είναι να γράψετε ένα βιβλίο που να με αρέσει, τότε σας παρακαλώ, ποτέ, μα ποτέ, ποτέ-ποτέ-ποτέ, μη γράψετε μια παράγραφο σαν κι αυτή:
...απ' την εποχή εκείνη, θυμόταν πιο πολύ μια μέρα εξαιρετική. Ενα απόγευμα με ένα ανεπανάληπτο φως που το συνέδεε με την αθωότητα, το πεπρωμένο τον χτύπησε στο μέτωπο και του μισάνοιξε τα μάτια. Βέβαια το συνειδητοποίησε χρόνια αργότερα, μα πρώτη φορά τότε ένιωσε πως η σκοτεινή μηχανή έπαιρνε μπρος. Αισθάνθηκε, όπως οι ήρωες των αναγνωσμάτων του, τον μυστικό και επίμονο άνεμο που αγγίζει μόνο τους εκλεκτους. Εκείνο το σούρουπο νόμιζε πως ακούει την πνοή του ανελέητου πατέρα των θεών που κυβερνά τον κεραυνό και το μυρμήγκι. Ο άνεμος αυτός σφυροκοπούσε τα μαύρα πανιά του σκάφους που θα τον απομάκρυνε από εκείνον τον κόσμο...
Η παράγραφος ετούτη, γιομάτη δυσβάσταχτο συναισθηματισμό, που μου προκαλεί στομαχικές διαταραχές, βρίσκεται στη σελίδα 34 του "Η σκιά και το ίχνος" του Αλφρέδο Πίτα, εκδόσεις opera. Και γιατί το διαβάζεις ρε ψηλέ; θα με ρωτήσει κάποιος, πολύ λογικά. Διότι πρώτον είναι απ' τις εκδόσεις opera, που με αρέσουν πολύ, δεύτερον είναι σε μετάφραση του Κρ. Ηλιόπουλου, του οποίου οι μεταφράσεις επίσης με αρέσουν, τρίτον ο συγγραφέας είναι Περουβιανός, κι έχω μια αδυναμία στους συγγραφείς απ' τη Λατινική Αμερική, τέταρτον το θέμα του βιβλίου με φάνηκε ενδιαφέρον. Αλλά απ' την άλλη, ίσως έπρεπε να έχω δώσει μεγαλύτερη σημασία στο ότι το βιβλίο προλογίζει ο Λουίς Σεπούλβεδα, τον οποίο δεν αντέχω, παρότι Λατινοαμερικάνος κι αυτός. Σημειωτέον, ο ήρως, ο οποίος έχει βυθιστεί στις αναμνήσεις την νιότης του, δεν βρίσκεται σε κανένα καράβι, δεν είναι ναυτικός. Το σκάφος με τα μαύρα πανιά είναι συμβολισμός. Απορίες: Τι σκατά είναι το "ανεπανάληπτο φως"; Κάτι σαν κι αυτό που είδε ο Απ. Παύλος, μεγάλη η χάρη του; Εάν το απόγεμα εκείνο τα ματια του ήρωα απλώς "μισάνοιξαν", πότε κατάφερε να τα ανοίξει ολοκληρωτικά; Από ποιο σημείο του ορίζοντα φυσάει ετούτος ο άνεμος ο μυστικός και επίμονος που αγγίζει μόνο τους εκλεκτούς, να πάω να σταθώ κάπου να δω αν θα με βαρέσει κι εμένα, να μου λυθεί η απορία: είμαι εχλεχτός, δεν είμαι; Γιατί η Κοινωνική Πρόνοια δεν επεμβαίνει για τους θεούς, των οποίων ο πατήρ είναι ανελέητος; Γιατί δεν γίνεται μια κοινωνική συνεργασία του κεραυνού με τα μυρμήγκια, που ξεκάθαρα αποτελούν το προλεταριάτο (εμπρός της γης οι κεραυνιασμένοι και οι μυρμηγκιασμένοι), ενάντια στον δυνάστη τους; Εγώ πότε θα πάω διακοπες; Ε; Ε;



Πολυαγαπημενο το τραγούδι από πάνω. Εναλλακτικά υπάρχει και το I saw the light απ' τον Τζόνι Κας.

3 σχόλια:

demetrat είπε...

λοιπόν,
άκου δω που σε βρήκε μικρό και παραπεταμένον εκεί στη γωνία, καλοκαιριάτικα αυτός ο Σαβουρδοτέτοιος και σου κάνει πρόλογο.
Που έτσι και του στείλω πρόλογο της Άννας θα κάνει χαρακίρι και θα τρεχει σαν να τον κυνηγάει ο άνεμος ο μυστικος.

Ανεπανάληπτο φως παθαίνουν όσοι πατάνε το διακόπτη να ανάψουν το φως με βρεμένο δάχτυλο, και παθαίνουν ηλεκτροπληξία με τη μία.
Αυτό το φως μιά φορά ανάβει και δεν επαναλαμβάνεται.
Δε το θέμε αυτό , ναι;
Τα μάτια του ο ήρωας, τα άνοιξε μιά χαραυγή μιά καθαρήν ημέρα ,αλλά δεν το λέει γιά να μη πάμε και του τη βρωμίσουμε.
Εσύ κάτσε στη γωνία, και αμα είσαι ο εκλεκτός γιός του ανέμου, του μυστικού, θα σε βρει μπρέ μαναχός τ' αυτός.
Ξέρεις τι είναι αυτοί οι επίμονοι άνεμοι ; απαπαπα.
Ο θεός να σε φυλάει.

αααααα !!! και γιατί αυτός σε είπε ψηλέ;
(εσύ πότε θα πας διακοπές; ε;)
δ

HAL9000 είπε...

Πάρτε κι εσείς μιαν Αλιέντε, αφού έχετε αδυναμία στους λατινοαμερικάνους συγγραφείς-μπορειτε!
Η ταπεινή μου άποψη για τις εκδόσεις opera είναι ότι πρόκειται για συμπαθέστατο εκδοτικό οίκο με μερικά βιβλία θησαυρούς, που ανακάλυψε όμως την Αμερική και μεταφράζει αδιάκριτα.
Παρατήστε τον Πίτα (δηλαδή...)και πιάστε τον Palahniuk να αισθανθείτε άνθρωπος:)
Συγγνώμη για την κακία- μου βγαίνει γιατί ούτε εγώ έχω πάει διακοπές.

ΠανωςΚ είπε...

Δήμητρα και Χαλ9000: Μία και καμία, λέμε! Πουρνό πουρνό πετάει τ' αεροπλάνο, κι όταν βλέπω αεροπλάνο μου 'ρχεται να σου την κάνω, που λέει κι ο Νότης.